

ASFK – noticka distribútora: V bájnej krajine starých Keltov žije na osamelom majáku otec s dcérou a synom. Život celej rodiny sa obráti hore nohami vo chvíli, keď sa ukáže, že malá dcérka Saoirse je poslednou z tuleních víl. Jedine ona totiž môže piesňou zachrániť všetky rozprávkové bytosti, ktoré premenila na kameň čarodejnica Macha. Po vysoko oceňovanej rozprávke Brendan a tajomstvo Kellsu prichádza írsky režisér Tomm Moore s ďalším kúzelným príbehom v celovečernom filme. Nádherne a tradične animovaný svet keltských mýtov a silné rozprávanie o sile materskej a súrodeneckej lásky vyniesol mladému režisérovi nie len porovnanie s najväčšími majstrami animovaného filmu, ale tiež už druhú nomináciu na Oscara. Film Song of the Sea mal premiéru za oceánom na MFF Toronto v septembri 2014. [Kto je režisér Tomm Moore? Tomm Moore patrí k zakladajúcim členom štúdia Cartoon Saloon, ktoré stojí aj za úspešnou televíznou sériou Skunk Fu! Už prvý celovečerný animovaný film tohto írskeho režiséra, Brendan a tajomstvo Kellsu, získal oscarovú nomináciu. Tim Moore využíva tradičnú animáciu s orientáciou na írsku mytológiu. Výnimočným projektom, na ktorom v roku 2014 spolupracoval, je aj celovečerný animovaný film inšpirovaný knihou Kahlila Gibrana – Prorok, pri ktorom jeho jednotlivé kapitoly tvorili animátori z celého sveta.]
▓ Review Tomm Moore vymyslel iný animovaný film než je aktuálny kánon Pixaru a Disneya a našom prípade ide zrejme o pastiš psychoanalytických, mystických, a ďalších hlbinne-psychologických prvkov. Zdá sa ako keby väčšina z nich vypadla z monografií C. G. Junga, Josepha Campbella [Hero´s Journey], či Sigmunda Freuda. Alebo z mnohých anglických učebníc „storytellerstva“, ktoré zahŕňa folklórne vplyvy, oblasť rozprávok, a analýzu mýtov v kombinácii s bežnou globálnou realitou. Veď ťažko klasifikovať vierohodne to, že detský hrdina kradne rodičom kožuch, pravidelne uniká z domu, skáče do ľadového oceánu, hrá sa pod vodou s tuleňmi, a bez pochybností vie rozoznať a odborne či intuitívne kvalifikovať i konanie zlej a nebezpečnej čarodejnice, a to bez toho aby mal klasického mentora či bol pod vplyvom istej rozprávkovej bytosti. Povahové vlastnosti spomínanej zlej čarodejnice s keltským menom Macha sú podané paradoxne s kriticky zmenšenou optikou, a len skôr ako „nešťastie“ z prebytku veku a skúseností, čo pre diváka namiesto záporného kontrastu naopak skôr vytvára značne sympatickú a súcitnú bytôstku akejsi „múdrej starenky“, ale aj nepochybne veľkej moci a schopností.
.
Spracovanie konfliktu keltského mýtu je skôr epické než dramatické a kontrast medzi dobrom a zlom nie je v tejto interpretácii markantný. Hrdinka nepodlieha osudu, a naopak sama svoj osud podmieňuje a dokonca utvára. Hlavná detská hrdinka funguje ako akýsi „reprezentačný model nadprirodzenej bytosti“. Funguje pomocou špecifických schopností – komunikuje so svojou mŕtvou matkou [ako keby bola živá], a napokon v závere „rozhoduje“ medzi odchodom na onen svet a reálnym bežným svetom detského dorastania. Uznajme, že pre štandardizovanú detskú rozprávkovú psychiku alebo mainsteamového diváka – tu ide o obsahovo veľmi náročné úvahy: hrozivo-láskavá čarodejnica Macha, tulenia víla a dieťa v jednej osobe; iba braček, babička, otec v princípe nemajú magické schopnosti, ale veria v ne a uznávajú ich [značne depresívnu zážitkovú atmosféra]. Nadštandardnú hudobnú linku diela zabezpečuje známy francúzsky skladateľ Bruno Coulais, ktorý skomponoval hudbu aj k filmom Mikrokozos, Putovanie vtákov, Koralína, alebo k animovanej rozprávke z eskimáckych mýtov Chlapec, ktorý chcel byť medveďom.
▓ ▓ Finálne hodnotenie:
SONG OF THE SEA – citlivý imaginárny film s morálnym posolstvom, ktorý je však vhodný pre špecifického esteticky vyhradeného diváka, a stále sa zväčšujúci segment filmárskej cinefílie. Verejnoprávnych fanúšikov poteší silný morálny apel a finálny happy end. Depresívna fantazijná dilema hlavnej detskej hrdinky legendárnej malej morskej tulenej víly má špecificky silný, a celkovo harmonicky orientovaný záver nepochybne skôr baladického rozprávkového príbehu.
▓ Žánrový produkt ▓ Evaluácia – koncepčný experiment: 70 % ▓ Celkový dojem: 50-60 %