Filmová recenzia: Edith Piaf, 2007, IFF Crème de la crème

Titul: Edith Piaf (La Môme)

Krajina, rok, minutáž:   Francúzsko, Veľká Británia, Česká republika, 2007,  140´

Réžia: Olivier Dahan

Účinkujú:  Marion Cotillard, Sylvie Testud, Jean-Paul Rouve, Gérard Depardieu, Clotilde Courau, Jean-Pierre Martins Pascal Greggory, Emmanuelle Seigner

Marion Cotillard, Golden Globe pour son interprétation d'Edith Piaf dans "La  Môme" - Cinéma - Télérama.fr

SYNOPSIS Edith Piaf’s life was a struggle for existential survival through a talent for distinctive singing and a love of ordinary civilian manifestations of life. Despite many problems, she struggled as best she could: mobsters, a brothel, street singing, cabaret, and even immortal glory. Thanks to talent and strong will, children’s desires were able to show. In the film we also find important personalities of the time in which she lived: Marlene Dietrich, Jean Cocteau, Yves Montand… She lived fully and had nothing to regret, although workaholism, fashionable life, and drug addiction eventually ruined her existentially.

Hallennes-Lez-Haubourdin Marielle Duroul se glisse dans la peau sacrée de La  Môme

Život Edith Piaf bol bojom o existenčné prežitie pomocou talentu na osobitý spev a lásku k obyčajným civilným prejavom života. Napriek  mnohým problémom sa prebíjala ako sa len dalo: mafiáni, nevestinec, pouličný spev, kabaret, až nesmrteľná sláva. Detské túžby sa vďaka  talentu a silnej vôli mohli prejaviť. Vo filme nachádzame  aj dôležité osobnosti doby v ktorej žila: Marlene Dietrich, Jean Cocteau, Yves Montand…  Žila naplno a nemala, čo ľutovať, i keď workoholizmus, mondénny život, i drogové závislosti ju nakoniec existenčne zruinovali.

Režisér Olivier Dahan sa podujal na ambicióznu snahu zachytiť osud veľkého a komplikovaného človeka, Edith Piaf.   Na druhej strane je tento magický hlas asi jedinou líniou, ktorá drží rozprávanie pokope. Pre každého, kto čítal životopis Edith Piaf a množstvo zaujímavých momentov jej osudového žitia tak trochu málo podnetná mozaika, ktorá by skutočne chytila za srdce. I napriek 140 minútovej dĺžke.

Niekedy vadí slabšia konzistentnosť  prelínajúcich sa životných kapitol speváčky bez väčšej motivácie a súrodej logiky.  Okrem historicky invenčných filmových lokalít, ktoré znázorňujú špinavý Paríž a dobový New York, na ktorých zabezpečení sa výdatne podieľala pražskými prostrediami aj Česká republika, zaujme najmä mimoriadne herecký výkon prevtelenia filmovej protagonistky, za ktorý Marion Cotillard prevzala aj ocenenie Oskar za najlepšie stvárnenú hlavnú rolu [2008].

▒  x x x  ▓   Evaluácia – koncept: 60%   réžia:  65% , herectvo v hlavnej roli:  101 %