Recenzia: Kód Enigmy, The Imitation Game, USA/GB, 2014, 114´

Kamera: Óscar Faura
Strih: William Goldenberg
Hudba: Alexandre Desplat
Hrajú:  Keira Knightley, Matthew Goode, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Charles Dance, Allen Leech, Tuppence Middleton, Matthew Beard, Rory Kinnear,
Distribúcia: Forum Film

The Imitation Game - Alchetron, The Free Social Encyclopedia

Koprodukčná historická  snímka Kód Enigmy (2014) sa zaoberá geniálnym matematikom a kryptoanalytikom Alanom Turingom, ktorý napriek tomu, že nebol vojak, ale vedec –  zachránil veľké množstvo ľudských životov v druhej svetovej vojne. Tuningov  geniálny vynález  a zrejme aj prvé PC sa zrodilo náhodou, avšak  umožnilo kryptograficky rozlúštiť akúkoľvek správu a prelomiť tradičné šifrovanie. O Alanovi Turingovi sa však  dozvedela britská verejnosť  so značným oneskorením, nakoľko boli okolnosti Enigma skutočne diskrétnou históriou Anglicka.

The Imitation Game - A Top Secret Life (USA/Großbritannien 2014)

Filmová snímka  nórskeho  režiséra Mortema Tyldema  v britsko-americkej koprodukcii o geniálnom Turingovi [excelentný Benedict Cumberbath]  je postavená  najmä  na famózne zvládnutej titulnej   hereckej  roli  a zručnom režijnom vedení. Menšou barličkou je  melodramatická kondenzácia Turingovho posolstva a odkazu do formy všeobecne čitateľnej, nie veľmi reálnej, skôr melodramatickej, ale účinne chytľavej [skutočný reálny hrdina mal viac odtieňov šedej – než  „životnú smolu na lásku“, a v kontraste „výnimočný  talent na abstraktné matematické dáta“, ako to líči  divácky orientovaný scenár snímky].

Historický film  o zatajenom britskom hrdinovi  získal srdcia kritikov – napriek tomu že bol, na rozdiel od scenára  –  v realite viac charizmatickým jedincom, než ako ukazuje jeho filmový portrét. Nedoriešenou otázkou významného Turingova  osudu  doposiaľ ostáva  taktiež  jeho neobjasnená  smrť, vraj  za doposiaľ nezistených okolností. Kryptoanalytik  Alain Turning –  obeťou svojej doby…

Herecký výkon tradične veľmi výraznej a sympatickej Keiry Kneightley v roli Turningovej snúbenice – Joan Clarkovej  –  možno považovať  obdobne za dobrý dynamický  a  kontrastný režijný  ťah, ktorý celkovo  Tuninga scivilňuje. Znamená  príjemné spestrenie a poľudštenie tohoto inak mimoriadne dramatického  príbehu.

▒  x x x  ▓   Evaluácia – koncept: 75 %  réžia:  75 %,  herectvo v hlavnej roli:  90  %