Recenzia: Interstellar režiséra Ch. Nolana je zrejme filmom roka

Réžia: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Strih: Lee Smith
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, William Devane, Michael Caine, Wes Bentley, Jessica Chastain, Casey Affleck, John Lithgow, Ellen Burstyn, Elyes Gabel, Mackenzie Foy a ďalší.
Distribúcia: Continental film

Téma  V blízkej budúcnosti  hrozí zemskej planéte  zánik, a navyše aj boj o záchranu ľudia vzdali.  „Agrádnici“  dali preč od vedy a výskumu, planetárny ekosystém kolabuje (púštne búrky), z pestovania plodín sa darí americkej kukurici, ale napokon aj to po istej dobe skončí (suchá, prach, pleseň), vidno prašné búrky, ľudia húfne odchádzajú, ale nemajú kam. Ľudia prestávajú veriť vede a výskumu, a keď nie sú prostriedky, i šéf NASA sa stáva vypočítavým klamárom a jeho vízia je napoly podvrh a placebo. Skrátka nič konkrétne nenasvedčuje možnostiam pozitívnej zmeny. Jedinca môže spasiť len archetypicky bazálny inštinkt prežitia a schopnosť lásky, i so zacielením „zvratu“. Taktiež objav „červej diery“  pri Saturne je impulzom k možnosti  kolonizácie novej planéty –  vo viacdimenzionálnom časopriestore, ktorý však je len vyššou verziou nás samých v inej dimenzii a čase.

Noticka  Hlavnou postavou filmu je ovdovený bývalý astronaut a inžinier Cooper (Matthew McConaughey), absolvent kozmonautického výcviku NASA ktorý usmerňuje reprezentantov vedy v kozmickom tíme. Najdôležitejšou motiváciou protagonistu je – nielen spasiť planétu Zem – nájsť pre ľudstvo nový domov, ale najmä vrátiť sa k svoje rodine a dcére, ktorá je nepochybne kľúčovým mementom.

Review  Bez pochýb osobitý a výnimočný Christoper Nolan cieli svoj projektový zámer na  kritiku holistických súvislostí (Einsteinova teória relativity), nespolieha až tak na špeciálne trikové efekty klasickej blockbustrovej výstavby (effects-driven plot),  pričom súčasne  vychádza zo subštandardných výtvarných prvkov kamenných –  výtvarne sugestívnych scenérií  pocitovo ladiacej pustatiny (Island), a fungujúcej vzťahovej chémii medzi  otcom a dcérou, či medzi kapitánom posádky a jeho vedeckým tímom. V závere filmu sú dôležité taktiež  veľmi špecifické reakcie na anomálie pri dobývaní  nových svetov (čierna diera ako fascinujúce univerzum a z toho odvodená vyššia subjektivita motivácie).

Nolan sa v Interstellari  nevyjadruje klasickými prostriedkami sci-fi žánru, a rozvíja skôr epickejšiu –  ale aj introspektívnejšiu zápletku. V príbehu napriek odbornej fyzikálnej supervízii  niektoré podrobnosti nezapadajú. Avšak film pôsobí reálne. Príbeh i forma jeho spracovania je podľa nás veľmi originálna a invenčná. Už v scenári nie sú ponášky na superhrdinov, a v castingu nie sú žiadne recyklovane pôsobiace väzby. Herecká akcia nepôsobí patinou vonkajšieho afektívneho herectva. Scény sú podnetom na prežívanie „udalostí a stavov“.

Citlivo selektované hudobné motívy ladia s akciou vynikajúcim spôsobom, i keď trvajú niekedy i dlhšie. Hollywoodsky štandard excelentného produkčného prevedenia všetkých filmových zložiek výpravy je u Nolana – ako vždy výrazný – veď ide o špičkovú tímovú  prácu, ktorá je  podporená tučným rozpočtom, čo na plátne možno reálnejšie vidieť  a cítiť.

Tak ako obvykle istým problémom bude tradične len slabšia divácka základňa sci-fi fanúšikov – obdobne ako skoro všade v Európe. S tým slovenskí kinári, ani žurnalisti či marketéri – nič zásadnejšieho nenarobia. Úprimne odporúčame všetkým znalcom  a fanúšikom pôvodnej tvorby, čiže nielen milovníkom žánru sci-fi. Nolanov Interstellar má pôvabnú a podnetnú atmosféru, ktorá  môže byť  dobrým diváckym prísľubom pre otvoreného a poučného  diváka (vynikajúci žánrový rebrand).

Evaluácia: 90 %