Filmová recenzia: MIROSLAV JANEK – „OLGA“ Z PROGRAMU ONE WORD FESTIVAL 2014

Titul: Olga

Žáner: Art-house spoločenský dokument

Krajina, minutáž, rok: Česko, 2014, 87 min.

Scenár, kamera a réžia:Miroslav Janek

Účinkujú: Olga Havlová a Václav Havel

Nejbližší a nejspolehlivější parťák Václava Havla, kamarádka, která nezkazí žádnou legraci, naopak ji vymýšlí, štědrá hostitelka, vášnivá hráčka a houbařka, milovnice přírody, ostrá glosátorka, statečná a neúnavná disidentka, žena věcná, vždy s nohama na zemi a vždy svá. Nový celovečerní dokumentární film režiséra Miroslava Janka (Občan Havel, Čtyři dohody) není pouze popisným životopisem, ale osobním portrétem výjimečné osobnosti – první dámy Olgy Havlové. Osobitá žena, veřejnosti známá jako manželka Václava Havla a zakladatelka nadace Výbor dobré vůle, je zde představena ze své civilní stránky. Janek se tolik nesoustředí na oficiální biografická data, ale nechává promlouvat dosud nezveřejněné archivní záběry a fotografie i osobní zpovědi přátel.(Aerofilms)

◙   Jankův životopis Olgy Havlové konzervativně čerpá z rodinného archívu a přímých svědectví jejích přátel. Originálním prvkem filmu se stalo zapojení rozsáhlých materiálů StB, které ovšem někdy příliš rychle zabíjejí pointu, ke které by třeba divák sám dříve či později došel – jemné náznaky z mocenského pozadí a typický disidentský humor devadesátých let, který na plátně reprezentuje především dobrosrdečná osoba Václava Havla. Miroslavu Jankovi podařilo zmapovat osobnost někdejší první dámy velmi metodicky a vyváženě. 8/10 [KVIFF 2014]

◙   Dokument Miroslava Janka přiznaně rezignuje na oficiální biografická data a místo toho nabízí informace o bývalé první dámě prostřednictvím archivních záběrů a osobních zpovědí lidí, kteří Olgu Havlovou znali, nebo s ní alespoň měli něco společného (ke slovu se dostane i její tehdejší bodyguard). Výsledkem je retrospektivní koláž, která nevypovídá ani tolik o postavě Olgy samotné, jako spíš o disentu obecně a o atmosféře míst, na kterých se disidenti scházeli. A také je tam Havel. Jinak je ale Jankův dokument až příliš opatrný, klouzající po povrchu a nenabízející nic, co by ho dělalo neobyčejným či atraktivním i pro opakované zhlédnutí. Působí to, jako by se tvůrci během natáčení potýkali s nedostatkem materiálu a vzali zavděk čímkoli, co se jim namanulo a alespoň trochu to souviselo s Olgou. Dokument OLGA je dobrým standardem, ale s vynikajícím Občanem Havlem, kterého Miroslav Janek dokončoval po zesnulém Pavlu Kouteckém, se  srovnávat nedá. [filmman810]

◙  Podtitulek: Velká žena v pozadí. Nebýt Olgy, byl by VH tím, čím byl ? S manželem se skvěle doplňovali. Dokument ukazuje řadu jejích aktivit, které vedla v disentu i později na počátku devadesátých let. Skromná, aktivní, velkorysá. Škoda jen, že odešla tak brzy. [Lenka AK]

MOVIE    REVIEW

Miroslav Janek, tvorca dokumentu o Václavovi Havlovi – má bohaté medzinárodné skúsenosti, a je neprehliadnuteľná osobnosť, pedagóg na Katedre dokumentárnej tvorby na FAMU. V povedomí divákov je vnímaný najmä ako tvorca dokumentov o Václavovi Havlovi, čo je témou, ktorá ho asi najviac oslovuje.

Film Olga je natočený z filmových archiválií a vystihuje Olgu Havlovú ako charakternú a osobitú ženu. Protagonistka má dnes už osobité miesto v histórii českého národa, takže k disentu film logicky kritický nie je, nechce byť , a v dnešnej mediálnej situácii ani nemôže byť.

Napriek tejto výhrade je z dokumentárneho   štýlového portfólia a strihovej skladby použité invenčne dostatok prostriedkov, aby vzniklo pútavé dielo, ktoré môže zrozumiteľne osloviť aj medzinárodné publikum.

Dobrých filmov o revolte českého disentu nikdy nebude dosť. Miroslav Janek je tu neodškriepiteľne vo vlastnom rybníku, a film je zrozumiteľný, pútavý a presahujúci. Čo viac by malo mať aktuálne dielo?

Hodnotenie: 85 %