filmová recenzia: JIMMY P [JIMMY PICARD]

Titul: Jimmy P

Žáner: Dráma

Krajina – rok – dĺžka: USA – Francia – 2013 – 2 hodiny 17 minút

Réžia: Arnaud Desplechin

Účinkujú:  Benico Del Toro, Mathiew Amalric, a ďalší.

Synopsis: Psychiatrické oddelenie vojenskej nemocnice v Topenke – Kansas – USA prijíma do stavu chorých pacientov indiána Jimmiho Picarda, ktorý sa vracia z druhej svetovej vojny. Jimmy bojoval vo Francii, kde zažil traumatickú udalosť, z ktorej sa snaží spamätať.  Zvracia, chvíľkovo stráca zrak, opíja sa , stráca sluch. Avšak nie je schizofrenik, na čo to podľa lekárov najprv vyzeralo byť.  Prípad dostáva do kompetencie antropológ a psychoterapeut Georgese Devereux, ktorý je vo svojej vlasti problematický, ale pri liečbe indiána Jimmyho sa osvedčuje. Terapia „Jimmy P. sa nazýva „Psychoterapia prérijneho indiána“.

FILM REVIEW

JIMMY P  je „úvodom k psychoanalýze indiána“ Pri opise autorského prístupu   je dôležite sa zmieniť o komótnom a na detailoch vystavenom deji, ktorý  rozpráva o stretnutí dvojice, ktorá zdanlivo i fakticky nemá nič spoločné. Napriek tomu sa  nenudia, pretože rozhodne profesijná zvedavosť a túžby rozlúštiť zmysel svojich životov.

Škoda že k titulu Jimmy P  je nutné pristupovať značne emotívne. Rozprávania začína a končí doslova nikde. Divák sa nič dominantné nedozvie ani o psychoanalýze, ani o Indiánoch.  Ani vzťah ústrednej dvojice nemá žiadnu vonkajšiu vývinovú logiku, okrem plynúcej chronológie (príde milenka & odíde milenka →  a Indián sa napokon rozhodne osvojiť si dieťa ženy, s ktorou nikdy nič nemal, aby mohol byť otcom, pretože to dieťa to predsa potrebuje, a on je „zrelý muž“). Waw – to je ale prekvapenie …

Druh naratívnej štylizácie, ktorú si vybral autor a režisér,  bude mať priemerný slovenský divák problém rozlúštiť (koprodukcia USA – Francúzsko vs. slovenský divák).

Je to presne ako v antropológii a v psychoanalýze: cudzia kultúra a odcudzenie – preto Amerika versus Indián versus Európa a versus divák. Podobenstvo, ktoré je síce esteticky zaujímavým plynutím času, ale zväčša a napokon  len nenaplneným, či  takmer nenaplneným prísľubom.  Film Jimmy P má samozrejme kvalitné scenérie, výbornú ústrednú hereckú dvojicu, avšak celý dej akoby postrádal konkrétnejší dramatický zámer (napriek šokantérii zážitkov). Dráma s neurčitým, ale dobrým koncom, pričom pointu len tak nerozlúštite. Asi to tak malo byť, veď Indiáni musia mať tajomstvá, a história tiež.

Krásny a úplne zbytočný film urobený presne tak, aby sa ním aj stal.  Zrejme je  príťažlivé kúzlo tejto zvláštnej  francúzsko-americkej snímky v herectve ústrednej pánskej protagonickej dvojky, ktoré je bez debaty viac než dobré: Benico Del Toro & Mathiew Amalric.

Poznámka: Film bol uvedený vo výberovej selekcii na Zlatú Palmu na MFF v Cannes.