
Žáner: podobenstvo o formách ženskosti
Krajina: Dánsko, Nemecko, Francúzsko, Belgicko, Veľká Británia
Scenár a réžia : Lars von Trier
Účinkujú: Charlotte Gainsbourg, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Willem Dafoe, Jamie Bell, Mia Goth, Sophie Kennedy Clark, Udo Kier, Jesper Christensen, Jens Albinus, Caroline Goodall
Distribúcia: ASFK a Aerofilms
Recenzia:
Thierovoe dve Nymfomanky sú jeho opusom magnom. Obsahujú mnohé súvislosti s predošlou tvorbou autora. Tak ako prvý diel má i druhá časť Namfomanky provokatívne vzrušujúcu atmosféru podobenstva o žene a fenoméne ženskosti. Avšak publikum, ktoré pozná životopisné detaily tohoto významného svetového režiséra (narodil sa ako dieťa matky filtrujúcej zámerne s hudobným génom kvôli ideálnemu spermofondu) môže zaujať nielen motivačná hĺbka autora. Vo filme Triera je originálne východisko, a taktiež realizačný perfekcionalizmus, ktorý sa vidí v s svetovom kontexte filmového experimentovania dosť výnimočne.
Z perspektívy aktuálneho vývinu svetovej dramaturgie je toto filmové dielo jedným z najhlbších podobenstiev o životnom páde ženy, ktorá stráca svoju prirodzenú ženskosť – pretože má vrodenú priveľmi ženskú náturu. O marketingových prístupoch distribútorov a producentov je možné donekonečna viesť spory s kritikou i fanúšičkami. Žena tu však nie je žiadna zjednodušená feme fatal. Vzrušenie a rozkoš tu taktiež nemajú žiadnu romantickú perspektívu. Ide najmä o detailnú analýzu vášne, sadizmus, a niektoré úchylné obesie. Centrálne zobrazovaná provokatívnosť je komplikovaná na analýzu:ň.
Životná neprirodzenosť a násilie, trýznenie, citové vyprahnutosti a dezilúzia sú v Nymfomanke (I + II) Lars von Triera najmä predmetom umeleckej reflexie ako celoživotnej hodnotovej i emotívnej autoterapie. K vynikajúcemu konceptu tohoto medzinárodne uznávaného tvorcu nie je čo dodať, lebo i realizačným prístupom, herecky a atmosférou sú oba filmy artovou a autentickou originálnou výpoveďou.
• Hodnotenie: 90 %
Svetový trailer v HD: