Recenzia: Trierova Nymfomanka II je odvážne iná než jednotka

Žáner:  podobenstvo o formách ženskosti

Krajina: Dánsko, Nemecko, Francúzsko,  Belgicko, Veľká Británia

Scenár a réžia : Lars von Trier

Účinkujú: Charlotte Gainsbourg, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Willem Dafoe, Jamie Bell, Mia Goth, Sophie Kennedy Clark, Udo Kier, Jesper Christensen, Jens Albinus, Caroline Goodall

Distribúcia: ASFK  a  Aerofilms

Recenzia:

Thierovoe dve Nymfomanky sú  jeho opusom magnom. Obsahujú mnohé súvislosti s predošlou tvorbou autora. Tak ako prvý diel má i druhá časť Namfomanky provokatívne vzrušujúcu atmosféru podobenstva o žene a fenoméne ženskosti. Avšak publikum, ktoré pozná životopisné detaily tohoto významného svetového režiséra (narodil sa ako dieťa matky filtrujúcej zámerne s hudobným génom kvôli ideálnemu spermofondu) môže zaujať nielen motivačná hĺbka autora. Vo filme Triera je originálne východisko, a taktiež realizačný perfekcionalizmus, ktorý sa vidí v s svetovom kontexte filmového experimentovania  dosť výnimočne.

Z perspektívy aktuálneho vývinu svetovej dramaturgie je toto filmové dielo jedným z najhlbších podobenstiev o životnom páde ženy, ktorá stráca svoju prirodzenú ženskosť – pretože má vrodenú priveľmi ženskú náturu.  O marketingových prístupoch distribútorov a producentov  je možné donekonečna viesť spory s kritikou i fanúšičkami. Žena tu však  nie je žiadna zjednodušená feme fatal. Vzrušenie a rozkoš tu taktiež nemajú žiadnu romantickú perspektívu. Ide najmä o detailnú analýzu vášne, sadizmus, a niektoré úchylné obesie.  Centrálne zobrazovaná provokatívnosť je komplikovaná na analýzu:ň.

Životná neprirodzenosť a násilie, trýznenie, citové vyprahnutosti a dezilúzia sú v Nymfomanke  (I + II) Lars von Triera  najmä predmetom umeleckej reflexie ako celoživotnej hodnotovej i emotívnej autoterapie.  K vynikajúcemu konceptu tohoto medzinárodne uznávaného  tvorcu nie je čo dodať, lebo i realizačným prístupom, herecky a atmosférou sú oba filmy artovou a autentickou originálnou výpoveďou.

•    Hodnotenie:  90 %

Svetový trailer v HD: