Recenzia: OLDBOY, 2013 – NAJNOVŠÍ AMERICKÝ THRILER TVORCU SPIKE LEE JE ZNAČNE POLEMICKÝM AKČNÝM REMAKEOM

Krajina pôvodu, rok, minutáž     USA, 2013, 104 min
Réžia Spike Lee
Script Mark Protosevich
Kamera  Sean Bobbitt
Hudba Roque Baños
Účinkujú Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Sharlto Copley, Samuel L. Jackson, James Ransone

Obrysová schéma deja filmu     Joe Doucett sa prebudí jedného dňa vo väzení. V súkromnej cele má príležitosť v televízii sledovať spravodajstvo s programom označujúcim to, že jeho manželku zavraždili a on je medzi podozrivými osobami z tohoto kriminálneho deliktu.  Po dvadsiatich rokoch sa ocitá z ničoho nič na slobode. Po ničom inom netúži,  ako po pomste. Vec sa skomplikuje, pretože ide o jeho dcéru, a taktiež kontakt s jeho väzniteľmi.   Na oboch stranách sa odohráva relatívne veľa násilia a brutality.

Lee možno klesol do skratkovitého nekonzistentného krvavého béčka. Doslovnosť jazyka v novom remakeu. Chan-wook Park oproti tomu triumfoval melancholickým prístupom na rozdiel od zacieleného na vyriešenie prvoplánovej pomsty voči väzniteľovi.  Leeov dosť prvoplánový americký remake má grády celkom brutálne. Znehodnotil tak ázijské špecifikum pôvodnej vízie do nové opusu, ktorý postráda pridané hodnoty. Park bol na tom v prístupe k hlavnému hrdinovi jednoznačne lepšie.

OLDBOY 2013   je zrejme len lepší americký globálny thriller, čo nie je málo, ale pre náročného konzumenta, potenciálneho fanúšika,  taktiež nie zrejme dostatočne veľa. Hlavný záporák Josh Brolin napríklad nevzbudzuje obdobnú žiaducu chémiu protagonistickej role, ako jeho ázijské alter-ego Min-sik Choi.  Obdobne je na tom jeho filmová partnerka Elizabeth Olsen, ktorá nepôsobí ako jeho dcéra, ale skôr ako jeho milenka.

Filmové finále a pointa nového OLDBOYA je  rovnako šokujúca, a  pritom súčasne  logická. Až na niekoľko závažných drobných detailov, najmä  v žánri, a tiež v kultúrnych rozdieloch, alebo  v charakterovej typológii. Tieto  akosi  „nesedia“.  Takže dielo sa ocitá len v štádiu „lepšieho umeleckého priemeru“.

Hodnotenie filmu  v rámci komparácie  60 %

Hodnotenie v rámci  studio žánru redakciou Ćeskoslovenský film:  70 %

OFFICIAL     TRAILER  http://www.youtube.com/watch?v=WKz_AUF0GcU