MFF BERLIN, MFF VIENNALE, MFF BRATISLAVA (…) RECENZIA – REVIEW: „THE ACT OF KILLING“ SÚ MASTERPIECE PO SEDEMROČNOM DEVELOPMENTE

TITUL  Act of Killing, The
GENRE   dokument

COUNTRIES –  KOPRODUKCIA  ROK –   MINUTÁŽ   Dánsko  Nórsko Švédsko Fínsko Veľká Británia /  2012  /   115 min    (Director’s cut: 159 min.)
Réžia    Joshua Oppenheimer
Hudba   Karsten Fundal

CZ    Obsah        V roce 1965 převzala v Indonésii násilně moc armáda. Do té doby „malé ryby“ místního podsvětí, zloději či vymahači dluhů, dostaly od vojáků jediný úkol: zabíjet komunisty. Jejich eskadry smrti a představitelé režimu vyvraždili více než milion údajných komunistů, etnických Číňanů a intelektuálů. Dánští filmaři nyní vyzvali bývalé vůdce těchto jednotek, aby se pokusili své řádění ztvárnit v hraném filmu a proces zdokumentovali. Anwar a jeho druzi tak tančí minulostí ve stylizovaných scénách, oslavují „osvobození“ duší mrtvých komunistů, vyslýchají oběti převlečeni za gangstery z hollywoodských filmů 50. let nebo se prohánějí prérií a kosí nepřátele jako dobyvatelé Divokého západu. Natáčení filmu je soustem pro místní média a oživování nevyřešené minulosti vyvolává rozporuplné reakce Indonésanů. Vrazi vtipkují o svých činech v televizních show a jsou oslavovanými hosty státních představitelů. Dokument Způsob zabíjení je děsivým vhledem do myslí masových vrahů a sondou do společnosti, kterou pomohli stvořit. (Jeden svět)

NET:    Anwar je zvláštní postava, na které je dobře znázorněna povaha válečného zločince, pachatel zločinů proti lidskosti v dobré víře, že pomáhá vlastní zemi od komunistů si sice „pouze“ ve filmu, ale prožije si, utrpení vlastních obětí a zázračně zjistí, co to vlastně před padesáti léty prováděl za levárny. Po stránce kvality zpracování se dá vytknout jen jedno, délka. Trošku uondané a možná trošku přeplněné scénami „lidu“, jinak po všech stranách výjimečné dílo.

Hodnotenie      The Act of Killing  dokazuje nakoľko je dôležitá príprava a vývoj témy. Komunikačnú blízkosť najprv komunikačne zblížila realizátorov a protagonistu dokumentu – krvilačného diktátora, detailne opisujúceho svoje činy formou akejsi mimovoľnej psychoterapie. Tento projekt sa formoval dlhých sedem rokov príprav a realizácie do podoby artového kreatívneho dokumentu.

Inak výsledok je po všetkých stránkach „komplexné dielo na základe premyslenej dramaturgie“. Nesklame ani výborná kameramanská stránka na úrovni hraného filmu.

Celková evaluácia redakciou ČESKOSLOVENSKÝ FILM : 95 %

OFFICIAL   TRAILER