RECENZIA: 200 ROKOV OD NARODENIA R. WAGNERA – MILOVANÝ A NENÁVIDENÝ LOHENGRIN V OPERE SND

(…)    Richard Wagner:  LOHENGRIN  review predstavenia uskutočneného 26. mája 2013 (18:00)

Obsadenie: Kráľ Heinrich Jozef Benci Lohengrin Ferninand von  Bothmer Ortud: Denisa Hamarová Elsa Brabandská: Jolana Fogašová   LOHENGRIN je príbehom o láske a nenávisti, o túžbe po moci.

K výnimočným udalostiam v Slovenskom národnom divadle (SND) patrí  premiéra opery Richarda Wagnera LOHENGRIN,  uskutočnená v spolupráci s Litovským národným divadlom opery a baletu – pod taktovkou lotyšského režiséra Andrejsa Žagarsa. Libreto sa opiera o prvky rytierov svätého Grálu, strážcu krvi ukrižovaného Krista, a Lohengrin je mýtickým obrazom hrdinského ochraňovania spravodlivosti a vyššej cnosti aj za cenu vlastnej záhuby.

PRODUKCIA:  Inscenáciu Lohengrina hudobne  pripravil šéfdirigent Opery SND, rakúsky dirigent Friedrich Haider. Produkcia vznikla v spolupráci opernej scény s Litovským národným divadlom opery a baletu, v réžii lotyšského tvorcu Andrejsa Žagarsa. Titul prichádza na javisko SND po 37 rokoch (ostatnú inscenáciu v roku 1976 režijne naštudoval Miroslav Fischer a dirigoval Gerhardt Auer.

Wagner vo svojich monumentálnych opusoch pretvára operu na impozantné hudobno-dramatické diela. V opere Lohengrin sa nechal inšpirovať mýtickým obrazom ochrancu nekonečného dobra, rytierom svätého Grálu. Jeho poslaním je ochraňovať spravodlivosť a vyššiu cnosť. Romantická opera Lohengrin sa odohráva v Brabantskom vojvodstve, v prvej polovici 10. storočia.

Lotyšský režisér Andrejs Žagars: „Mojím cieľom je sprítomniť tento príbeh, aby bol aktuálnym pre súčasných ľudí, aby mu rozumeli, aby bol vierohodným“, hovorí režisér. Žagars sa teda snaží o živú inscenáciu rešpektujúc skladateľa, hudbu aj dejovú líniu s originálnou interpretáciou súvisiacou s príbehom. Hľadal aj historické obdobie, ktoré by turbulentnou, súviselo s eposom. Našiel ho v roku 1940, teda na začiatku II. svetovej vojny. Inscenácia by mala byť akousi snovou víziou, dej situuje do katedrály, kde v ťažkých časoch ľudia vždy hľadajú útočisko.  Inscenácia, ktorú vidíme v Bratislave, mala premiéru v marci vo Vilniuse a návštevníci SND  majú  možnosť spoznať umeleckú prácu celého realizačného teamu – scénograf Reinisa Suhanovsa, kostýmovej výtvarníčky Kristine Pasternaka, choreograficky Elity Bukovskej aj svetelných dizajnérov. Wagnerova hudba je aj v opere Lohengrin naplnená magickou energiou. Popri našich sólistoch sa po prvýkrát v Opere SND predstavujú zahraniční hostia, ako  napríklad švajčiarska sopranistka Mona Somm, nemecký tenorista Ferdinand von Bothmer, či bulharský bas-barytonista s talianskym občianstvom Anton Keremidtchiev a ďalší. Zo slovenských sólistov hlavné postavy v pripravovanej premiére opery stvárnia: Miroslav Dvorský (Lohengrin), Jolana Fogašová, Adriana Kohútková, Denisa Hamarová, Jozef Benci, Peter Mikuláš a ďalší.

REVIEW: Úchvatná hudba, technicky bravúrne zvládnuté. Páčili sa najme tieto interpretačné výkony: postava  Lohengrin v interpretácii Ferninanda von  Bothmera; Ortud stvárnená Denisou Hamarovou, a  rola Elsy Brabantskej stvárnená Jolanou Fogašovou. Výhrady možno mať k základnej dramaturgii naštudovania, ktorá ponúkla skôr internistickú tvarovú koncepciu scény – hybrid medzi romantickým zámerom, mytologickou rovinou, a s apelom na antimilitarizmus, či súčasnosť. Škoda dosť nekvalitných prelínanie historických záberov, ktoré s operou  a témou R. Wagnera súviseli len orientačne. Výsledný dojem: výborné „technické prevedenie“, s nie úplne dotiahnutou čierno-bielou dramaturgiou (prevzaté predstavenie). Na scéne chýbajú výraznejšie  „náznaky duchovno – …  alebo romantického, či mytologického sveta“ (…napr. Svätý grál a iné významy, ktorý sú jadrom libreta,  či iné znakové a symbolické prvky a roviny; okrem univerzálnej geometrie šedých nadživotných hranolov, posuvnej scény, alebo praktikábel, by sa snáď žiadala akási výstižnejšia a zjednocujúca interpretačná idea či princíp).

Opera LOHENGRIN napriek koncepcii uchvacuje zjavom a energiou viacerých operných hercov, najme v titulných partoch.  A napriek štvorhodinovej dĺžke vďaka excelentnému spevu hlavných protagonistov, ktorý je  podporený vyrovnaným prejavom orchestra.

RESUME:    Wagnerova opera Lohengrin má v Opere SND premiéru 24. a 26. mája 2013 (18:00), vracia sa na našu prvú opernú scénu po 37 rokoch. Dĺžka predstavenia: 4 hodiny s prestávkou.   Vstupné:  30 €, 20 €, 14 €, 8 €.