REVIEW: PROGRAM ONE WORLD BRATISLAVA 2012 – 13. ROČNÍK FESTIVALU JEDEN SVET V POHYBE

Print Friendly

BRATISLAVA, FESTIVAL  JEDEN SVET

A  ♣   TOP RATED FILMS ON FESTIVAL  „ONE WORLD“

Najzaujímavejšie filmy z aktuálneho ročníka 2012 a ich hodnotenie

 

◙    El Medico / Švédsko, Kuba /2011 / 85 min. / španielsky / české titulky Mladý kubánsky rap-per, pôvodným povolaním lekár, plánuje cestu zaúspechu.  ▬   40 %.

◙    Drahý Mandela / JAR / 2011/ 90 min. / slovenské titulky Nesplnený sľub prezidenta Mandelu o slušnom bývaní pre všetkých. ▬   50 %.

◙    Od Fica do Fica / SR / 2012 /  82 min. / slovensky   Mozaika meniacich sa názorov politikov,  káuz a pozadia politiky, ktorá    vypovedá o dnešnom stave spoločnosti. ▬  60 %.

◙    Film ako Brno / Česká republika / 2011 / 63 min. / česky   Prvomájový pochod neonacistov v  Brne a sedem pohľadov na tento   deň. ▬ 70 %.

◙    Punk in Africa / ČR, JAR / 2011 / 82 min. / anglicky / české tit. „V Afrike hudba nemôže slúžiť zábave.  Musí slúžiť revolúcii.“ ▬   50 %.

◙    Posledný európsky diktátor / UK / 2012 / 55 min. / anglicky / slovenské titulky  Bielorusko prezidenta Lukašenka  z perspektívy sestry väzneného  opozičného politika. ▬ 65 %.

◙     Loď nádeje  /2011 / 26 min. / anglické titulky   Príbeh lode s humanitárnou pomocou   pre líbyjskú Misuratu. ▬    60 %.

◙     Nedáme sa umlčať / Švédsko / 2011 / 57 min. / české titulky   Pohľad na priebeh arabských revolúcií  v Tunisku, Egypte a v Libanone.  ▬  80%.

◙     Zrodenie LSD / Švajčiarsko / 2011 / 89 min. / české titulky   Fascinujúca púť LSD druhou polovicou   minulého storočia.  ▬ 80%.
◙     Pupok neba / ČR / 2012 / 52  min. / české titulky  Ako sa dnes žije poézii na periférii  kapitalizmu v Bielorusku a aké má  preň metafory? Vital Ryžkov, bieloruský básnik a protagonista fi lmu, Radim Procházka,  režisér, Petr Minařík, producent. ▬   60 %.
◙     Hotel červený les / Fínsko / 2011 / 84 min. / české titulky. ▬ 80 % .

◙     Cena za sex / US A / 2011 / 73 min. / české titulky  Po stopách obrovského biznisu nútenej prostitúcie žien z východnej  Európy. ▬ 50  %.

 

B     FESTIVALOVÁ  SPRÁVA:

Festival ONE WORLD býva často podbíjaný ako účelová agitka dobrovoľníctva,  alebo  „náborovka“ adrenalínových dobrodruhov. Filmovú kritiku program festivalu tiež veľmi nenadchýna, pretože publikovaných recenzií je poskromne; a to aj na internete  – situácia ako odraaz všeobecne ťažších pomerov v dostupnosti objektívnej kritiky a informovanosti.

Navyše festival ONE WORLD má len z časti „skutočnú festivalovú atmosféru“. Aspoň z pohľadu ludi, ktorí môžu festivaly porovnávať.  Chýba  ústredné „festivalové centrum“ – pieskové pytle nie sú pre všetkých cool,  káva z automatu zreštaurované kina LUMIĚRE by sa hodila skôr do závodného bufetu. Či na internátnu „vrátnicu“ študentských domovov. Osožil by väčší priestor pre divácke reakcie, alebo pre  samotných tvorcov filmov.  Obdobne by snáď do budúcnosti prospela živšia dramaturgia. Napríklad orientovaná na slovenských dokumentárnych tvorcov  z radov študentov či nezávislých. Filmárov,  ktorí  by na festivale predstavili viac, než zväčša „stredný prúd“. Napokon by zaujal  možno inventúrnejšie nasmerovaný výber kombinovaný s živšou podporou prezentácie aktivistického diania.

Jediný prezentovaný slovenský africký príspevok s ministerskou dotáciou bol podľa nás výrazne  otázny. Dokonca na hrane druhu dokumentaristiky a neprofesionálny, až  neúmyselne „anti propagandistický z pozície dobrovoľníckeho aktivizmu“. Pochváliť možno priebeh konferencie o transparentnosti: vecnú a pravdivú správu o stave našej existencie s optimistami panteistami).

Napriek všetkým výhradám však konštatujeme, že ONE WORD  je organizačne i dramaturgicky veľmi osobitý a zmysluplný festival s obdivuhodnou dramaturgiou, a veľmi profesionálnym názorom „vybranej poroty„,  ktorá veľmi správne odmenila víťazov. Obdobne s veľkým potenciálom rozvoja, ale len v tom prípade, že festival bude investovať do profesionálnejšej komunikácie. Organizátori boli navyše veľmi starostliví, chaosu málo.

C. ODPORÚČANIA:

Zo slovenských filmov sa najviac páčil film KREHKÁ IDENTITA. Podľa vlastných slov autorky Zuzany Piussi, by ani ona znovu do jeho   produkcie nešla. Dokument „Krehká identita“  rieši pomýlenú vášeň  pre národ s jeho anexiou. 

Medzi archívnymi dokumentami presvedčivo vyčnieva  zaujímavá snímka „Zrodenie LSD“ s archívnou výpoveďou S. Grofa a ďalších dotknutých osôb. Z publicisticky orientovaných snímok má silnú výpovednú hodnotu „Hotel Čevený les“, „Film ako Brno“, „El Medico“, „Cena za sex“, alebo  „Pupok neba“ slovenského nezávislého filmára Radima Procházky.

D   Celkové vyhodnotenie: 

 Na fetivale vládla disciplína a príkladná organizovanosť (dobrovoľnícku uvádzači). Najväčšou pochvalou pre aktivitu je prirodzene divácka odmena … samozrejme niektoré veľmi špecifické a obzvlášť hodnotné filmové zážitky. Filmy, ktoré inak ťažko zhliadnuť pri iných príležitostiach. Iné ako na konkurenčných prívetoch, avšak veľakrát veľmi zaujímavé a profesionálne. Najme z „artového pohľadu poctivého kinofila“.

▬text:  redigoval Gabriel Gröber

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV