RECENZIA: POLSKI FILM, 2012, 113´

Print Friendly

…   Polski film

Žáner:  Mystifikačná komédia / reality film
www.polskifilm.cz

Nominácia na Zlatý glóbus Karlove Vary
Scenár: Marek Najbrt, Robert Geisler, Benjamin Tuček
Distribúcia: ČR Aerofilms v SR: ASFK
Distribučná premiéra v ČR: 12. 07. 2012
Krajina: Česko Poľsko, 2012, 113 min
Réžia: Marek Najbrt
Hrajú: Jan Budař, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Pavel Liška, Marek Daniel, Jana Plodková, Lucie Benešová, Katarzyna Zawadzka, Krzysztof Czeczot, Marcin Kobierski, Kristýna Boková-Lišková, John Malkovich, Kryštof Rímský, Simona Peková, Mariana Chmelařová, Marie Ludvíková

SYNOPSIS Four popular actors – Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Josef Polášek and Marek Daniel – decided to record their memories of the carefree years of studies at the JAMU in Brno. Today, the legendary cabaret Komediograf, which has been successfully played by the main protagonists for almost twenty years, was created in the relaxed atmosphere of the first half of the 1990s, when „communism failed and capitalism had not yet begun and we were all in a good mood.“ a special overview of Jan Budař, who at the same time studied at JAMU several years lower. Cult scenes, velvet euphoria, total freedom, music of the moment, the absurdity of youth or the kindness of friendship that helps to overcome even the most difficult rehearsal period, all this will be offered by the Polski film when it comes to cinemas.

Polski film se hrne do kin s vtipem a sebeironií - Novinky.cz

Synopsis Štvorica populárnych hercov – Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Josef Polášek a Marek Daniel – sa rozhodla natočiť svoje spomienky na bezstarostná leta štúdií na brnenskej JAMU. Dnes už legendárny kabaret Komediograf, ktorý s úspechom hrajú hlavnú protagonisti takmer dvadsať rokov, vznikal práve v uvoľnenej atmosfére prvej polovice deväťdesiatych rokov minulého storočia, kedy „komunizmus skrachoval a kapitalizmus ešte nezačal a kedy sme všetci mali dobrú náladu.“ Originálne humor ústredia štvorica umocňuje osobitý nadhľad Jana Budař, ktorý v tom istom čase študoval na JAMU o niekoľko ročníkov ktorej. Kultový scénky, zamatová eufória, totálna sloboda, hudba okamihu, absurdita mladosti či láskavosť kamarátstvo, ktoré pomáha prekonať aj to najťažšie skúškové obdobie, to všetko ponúkne Polski film, až príde do kín.
 

MOVIE  REVIEW 

Felliniho 8 a pol, skečový TV kabaret Komediograf, mystifikačná „mockumentaristika“, Petra Zelenky (Mňága Happy End, Rok Ďábla), alebo Steven Soderbergh? Paradokument so sviežou fiktívnou mystifikáciou. Jamácky štvorlístok: Liška, Matonoha, Daniel a Polášek a iniciačný mystifikátor kreatívnej absurdity Marek Najbrt. Brno Krakovom nenahradíš. Sebaironický koncept filmovej realizácie, v ktorom sa „jamácky realizačný štáb“  presúva  do Poľska.  Špilas, šampanské a  vizuál poľskej herečky Kasii (Katarzyna Zawadská) by mali byť inšpiratívnou výzvou pre štáb.

Polski film jako produkt zbytkové touhy být konečně sám sebou — ČT24 —  Česká televize

Romantická, nešťastná a zle artikulujúca postava Pavla Lišku vzbuzuje u polskej herečky Kasie milostnú túžbu, na základe reklamného trikového ťahu: herec Liška nevyliečiteľne chorý …  (fáma a paródia na to, ako fungujú bulvárne média). Poliaci „milujú český humor a najme Petra Zelenku“. Dochádza k neustálym kolíziam, dohadovanie, schválnosti. Filmovačka sa mení na krízovú komunikáciu, a tá pre zmenu do úteku z Poľska naspäť do Čiech, a následnú hrozbu exekúciou. Najtypickejší pre film je novátorsky hravý prístup metódy osobitého „reality filmu“.  Ide  o kombináciu  fikčného a reálneho sveta s neustálym prehodnocovaním stanovísk  a znečisťovaním  identít.  Zväčša  prostredníctvom ťažko identifikovného účelu, ale napriek tomu s vysokou energiou.   Alter ego,  alebo hra na neexistujúcu myšlienku. Alebo poctivá zaobalená výpoveď? Každopádne excelentný herecký a scenáristický koncert, s žánrovými mutáciami. Mechanizmus provokácie a buzzu, sa zlieva do pábenia, ktorého exhibície sledujeme, akoby k niečomu odkazovali. Zámer je rozvetvovanie. a prehlbovanie,  a sám  neuveriteľne zdravo košatie, i keď je  zahltený toľkým narcizmom. Tvorcovia ho “ rozprúdili „, s výhradami snahy o odpovedajúce zakončenie  (postmoderna alebo midcult?)

Škoda prevažne reflexie hereckého a filmárskeho povolania, s exhibovaním bez dotvorenia vonkajšej, a náznakovej stránky vízie, či presahu. Je to zábavné, ale následne aj nudí – napríklad – vražda – nevražda – čo to asi mohlo byť …  Film  sa tvári ako nefilm, po úvode ako reality, v závere „ako dokument“, ale  všetky tieto štýlové IZMY sú predom určeným  „hraným plánom“.  Do tretice film definuje snahu o artovú   „spoveď“, avšak vo výsledku zistíme,  že je to pseudorébus, ktorý má pri snahe o nájdenie motivického kľúča najme zavádzať  a provokovať.

Polski film sa hereckým elektrizovaním rozbalil do chytrého tvaru,  a komunikatívneho konštruktu s veľakrát  neuveriteľnou atmosférou. Škoda, že Najbrt si netrúfol ísť ďalej, a nespojil črtajúce sa oblúky charakterových presahov do nájdenia kľúča k vytvorenej absurdite. Ale zámerne sú to – len zlomky, útržky z takmer absolutistických  hereckých etud. V druhej polovine diela sa tvorivá produkcia nadmieru  zviditeľňuje v realizačnej „improlige“.  Film akoby prešiel na tón krízy hereckého stredného veku, ktorá nemá adekvátne východisko (čo a prečo, a najme kam?).  Záver filmu je tézou „remeselného štandardu“.  Rozbehnutý dej je z nepochopiteľných dôvodov upnutý.  Bez pointy, s prekvapivo prázdnou absurditou štúdiového technického neba. Finále filmu rámuje film do kategórie „podareného žánrového experimentu“.

IDEA: Magor’s humorous nonsense on the road between Brno and Krakow, which is not so much nonsense. Acting is not the art of hypocrisy, the ability to empathize with a situation. Such a non-funny non-film that really entertains someone unexpectedly, even if the point of the story goes beyond the dimensions of a professional classical catharsis.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV