RECENZIA/REVIEW BALKÁNSKEJ YUGOVÍZIE: FILM „JUST BETWEEN US“ [Zostane to medzi nami]

ORG    Neka ostane medju nama   …

MINIREVEW  (Autor: Gab Gröber)

GENRE  Drama / Romantický / Komedie
TITLE   Zostane to medzi nami (festivalový název) COUNTRY – koprodukcia:  Chorvátsko, Srbsko, Slovinsko, 2010, 87 min
Réžia:  Rajko Grlić
ÚČINKUJÚ: Miki Manojlovic, Bojan Navojec, Daria Lorenci, Ksenija Marinkovic, Natasa Dorcic, Nina Ivanišin, Kresimir Mikić, Vida Jerman

JUST BETWEEN US bol na MFF Karlove Vary ohodnotený Krištáľovým Glóbusom za najlepšiu réžiu. Nekonečne zaujímavo natočenú snímku, ktorej filmová narácia stojí na dvoch veľmi rozdielnych ale dopĺňajúcich sa bratoch. Ich živote s manželkami, milenkami, a príležitostným sexom s takzvaným náhodným komparzom. Do toho všetkého sú zapletené ich niektoré dcéry alebo synovia, a zas balkánsky humor a sebairónia.

JUST BETWEEN US  nemá žiadnu premyslenejšiu štruktúru. Zámerne je  s veľmi voľným sledom realisticky a energicky zobrazených pikantérií. Pre diváka v uvoľnenej atmosfére. Na druhej strane je cítiť neskutočná filmovo, znalosť témy a dokonca obesia v dobrom zmysle. Z tejto príčiny si dielo nájde svojich fanúšikov.

Uzatvorený divák moralizátorský a zaškatuľkovaný na „normatíva“ však môže cítiť ľahkým štýlom natoľko zaskočený, až ho môže: „neskutočne odpudiť, a upnutím vadia …  podvádzaní, vysnívaní se približným, dělat z nich idiotov a pritom sa im u toho smiať do obličaje, ničiť vzťahy … tomu já sa vážne smiať  nechcem, a nelíže mi to“ tvrdí druhá polovina diváckeho spektra.

KRITIKA musí vidieť nekompatibilné tábory, autentické herectvo, dobrý casting, i náležitú prácu s hercom. Hlavný protagonista je nesympatickejší než nesympatický, a pritom tak energický. Má  dosť nemoderný look, a excentricky zahľadený povahový charakterový samo-stred. Niektoré dejové prechody sú „somárskym  mostíkom“, a prostredia sú až nie tak prirodzené. Avšak i  tak  je možné  s karloveským verdiktom súhlasiť. Veľa humoru. Nenapodobňte balkánskeho. Moralizátorov však dôsledne varujeme: “ … toto určite nebude pre vás !“

EVALVÁCIA :

RÉŽIA 85 %

STRIH   90 %