FILMOVÁ RECENZIA: D: D. CRONENBERG, COSMOPOLIS

Print Friendly

TITLE   Cosmopolis
GENRE   Dráma
COUNTRY   Kanada / Francia / Portugalsko / Itália, 2012, 108 min
Réžia: David Cronenberg
Hudba: Howard Shore
Hrajú: Robert Pattinson, Paul Giamatti, Jay Baruchel, Kevin Durand, Juliette Binoche, Samantha Morton, Sarah Gadon, Mathieu Amalric, Emily Hampshire

Cosmopolis,' Directed by David Cronenberg - The New York Times

SYNOPSIS New York City, near future: Eric Packer (Robert Pattinson) is the 28-year-old uncrowned king of Wall Street. During one of his rides through the streets of Manhattan, there is an unexplained and suspicious explosion that unleashes hell and general panic. In addition, the hero’s financial empire is falling apart. Contact with the real world, even through a limousine window, deepens the paranoia. During the twenty-four-hour odyssey to the frightened Erik’s death, the real Apocalypse begins to emerge. (official distributor text)

Cosmopolis,' Directed by David Cronenberg - The New York Times

SYNOPSIS  Mesto New York, blízka budúcnosť: Eric Packer (Robert Pattinson) je dvadsaťosemročný  nekorunovaný kráľ Wall Street. Počas jednej z jeho jázd ulicami Manhattanu  nastane neobjasnená a podozrivá explózia, ktorá rozpúta peklo a všeobecnú paniku. Navyše hrdinovo finančné impérium sa rúca. Kontakt s reálnym svetom i keď prostredníctvom okna limuzíny ešte prehlbuje paranoju. Počas dvadsaťštyrihodinovej odyseje k smrti vystrašenému Erikovi začína dochádzať, že sa blíži skutočná Apokalypsa.  (oficiálne text distributéra)

COSMOPOLIS Movie Clip | Collider

◙  Evakuačný list:   Scenár  20 %     

Casting a herecké výkony:   60 %      

Réžia:     40 % 

Československý film  45 %                

CSFD:   52 %  

IMDb  60 % 

BIO-CZ  David Cronenberg nar. 15.3.1943 Toronto

Robert Pattinson, Sarah Gadon Film Cosmopolis At Night

REVIEW: 

Conenberg  je skúsený kultový a uznávaný. Cosmopolis je udička na kapitalistickú víziu o konci sveta alebo zeme.  Avšak už po prvej tretine filmu začína byť jasné, že s dielom, aj s jeho filmovým autorom je niečo zásadné v neporiadku.   Byť extrémne kritickým nie je v poriadku. Avšak film Cosmopolis je „extrémne otáznym produktom“. 1. Adaptácia literatúry tu nerešpektuje „nič“ okrem dogmatického predpojatého zámeru, z ktorého srší ideológia, ale nemá tvarový prazáklad konzistentného žánru a hromadí školácke chyby na viacerých rovinách. 2. Hrubé chyby v zvukovom dizajne a dramaturgii zložke diela. Nechce sa veriť, že či sa nejedná o vadné kópie: tico – žiadna hudba, žiadne poctivé ruchy, neisto pôsobiace zadné projekcie. 3. Intuitívne chaotický casting ad hoc: využitá „herecká typológia“ je ťažko akceptovateľná a nepodporuje scenáristicky režijný zámer; divák si nemôže nájsť k produktu žiadny kľúč (a ani citové puto k protagonistom), film má byť  kumuláciou efektov beznádeje, chaosu a nelogicky.   Film nie je apokalypsa, ani poctivý pokus o ňu; ale spoveď  „nezrelého zbohatlíka“, ktorý v rámci skratovej mysle skúša skoncovať so všetkým. Literárne je super boháč, super-krásavec, super-milenec, super-mozog, a super podnikateľ. Avšak v praxi myslí len na to, aby skoncoval sám so sebou (čo divák má navyše pochopiť až v závere reproduktorovej vízie, ale keďže sa s jeho mysľou zámerne nepracovalo; je rád ukončenia filmu viac než konca kreatívneho protagonistu).

Pozitívnou črtou produktu je zrejme  najme príkladný výtvarný dizajn, kostýmová zložka. Avšak dramaturgia, réžia i scenáristická zložka je vo filme.   Film  Cosmopolis  je obrovskou a nezodpovedanou otázkou.   Film ukazuje človeka nie ako „dilemu“, ale ako úbohú odpudzujúcu a stoickú „anomáliu“. Dej bez logiky a zmyslu. Bez začiatku a bez konca – sčasti ako provokácia na diváka. Čas  je zastavený. Že by to mohlo byť podľa Aristotela? To určite vie aj pán Conenberg. Ale ak  máte radi jeho predošlú tvorbu;  radšej si návštevu kina odložte.

▬text: Fotoska

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV