(FILM REVIEW BY GAB GROBER)

Akčný / Dobrodružný / Triler

USA, 2012, 134 min
Réžia: Tony Gilroy
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Jeremy Renner, Edward Norton, Rachel Weisz, Oscar Isaac, Joan Allen, Albert Finney, Stacy Keach, Scott Glenn, Corey Stoll, Michael Papajohn, Dennis Boutsikaris

MINI-REVIEW

134 minútový triler režiséra Tonyho Girloya je žánrovým filmom. Dve predchádzajúce časti režíroval Paul Greegrass – Bourneov mýtus (2004) a Bourneovo ultimátum (2007). Režisér Tony Girloy výborne zvládol vynikajúcu Rachel Weiszovú  chrakterovou kresbou Chrisa Coopera  v hlavných úlohách, a jeho na empírii založená  žánrová interpretácia je intelegentnejším pokračovaním, než väčšina akčných fanúšikov očakávala. Pre niekoho na škodu, ale pre priaznivcov neľahkého „remesla žánrovej kinematografie“ sympatické plus. Celkovo je táto bournerovka ladená do vertikálnej flash-backovej, mierne inovovanej narácie a prevedčivými hlavnými charaktermi. Najme v porovnaní v viac akčnejším štýľom predchádzajúcich dielov trilógie. Opäť sa to zdá dobrou strategickou voľbou, i keď niektorých fanúšikov táto psychologickejšia akčnosť nenadchne.

Úvodný scenáristický build-up začína v komótnom tempe. S rozvláčnou snežnou krajinou, mrazom,  divou zverou, hiererchickým členením organizacie, zázračnými tabletkami Treatstone, väzbami mezi postavami, cool dialógmi. Vyvražďovacie farmeceutické laboratórium,  chaotická globálna továreň, a kontrastne psychologický únik cez Kenedyho letisko. Film vyvrcholí  scénami únikov v hektickom mravenisku exotickej Manily. Zážitkovo dobrý vďaka invencii v strihu, a technicky zvládnutom zvuku (výborné motívy).

Tony Girloy sa môže pochváliť celkovo sofistikovane  filmárčinou, ktorá zvádla aj vypäté žánrové partnerské väzby, aj one-man fight against the world, čo na tomto žánrovom poli nie je málo. Hektický režijní štýľ Paula Greengrassa zanechal skrátka minulosti.

Bournerov odkaz s realisticky nakrúteným materiálom konkuruje epickou spektakuálnosťou bondovkám (a to je mimochodom „dostatočný level“). V celkovom filmovom dojme ho prekoná profesionálne zvládnutými „detailami“. Odborne  ide o strih, typove nadmieru presný kasting, herectvo, starostlivo selektovaný komparz, jedinečné lokácie, i celkovou žánrovou vyrovnanosťou produktu.

Tony Girloy bodoval jednoznačne nie brutálnosťou, ale s nadhľadom nepriamosti. Klady nie sú apriori zjavné, ale pre vnímavého a pripraveného diváka tam sú. Bournerov odkaz je dobre zvládnutý „žánrový film“ bez výrazne slabšieho a hluchého miesta.

EVAULÁCIA :

Scenár:  50  –  80 %

réžia – kasting – herecké výkony 70 – 90 %