RECENZIA: DARK SHADOWS / TEMNÉ TIENE / 2012

Réžia: Tim Burton
Hudba: Danny Elfman

Kamera:  Bruno Delbonnel
Edited  by:  Chris Lebenzon
Casting by:  Susie Figgis, Chloë Grace Moretz, Thomas McDonell, Helena Bonham Carter, Jonny Lee Miller, Hannah Murray, Alice Cooper, Jonathan Frid, David Selby, Lara Parker, Gulliver McGrath.

Účinkujú:  Depp, Michelle Pfeiffer, Elizabeth Collins Stoddard, Helena Bonham, Carter, Eva Green, Angelique Bouchard, a ďalší

Story – line:V roku 1752  sa vydávajú mr. X a Y na cestu loďou Joshua a Naomi Collins so  synom Barnabasom  z anglického Liverpoolu, aby začali nový život v Amerike.  Ale ani oceán im nepomôže v tom, aby unikli pred nešťastím, které ich rodinu za oceánom  čaká.  Uplynie dvadsať rokov budovania sídla.  Barnabasovi leží svet pred nohami – teda aspoň mesto Collinsport ve štáte Maine.  Vlastník  panstva Collinwood – Barnabas – je bohatý pán a notorický playboy … A urobí veľkú chybu – zlomí srdce Angelique Bouchard, ktorá sa mu následne kruto pomstí .

RECENZIA 1967 – 1971: Predobrazom Temných tieňov je úspešná 30 minútová séria (afternoon sitcom) pôvodne bez duchárskeho svojrázu. Neskoršie  sériu pohlcuje  gothic soap opera a ich 1225 epizód.

Tim Burton a Johny Depp urobili maximum. Kľúč: Netreba brať vážne žánre, ani iné rozdiely – ani sami seba,   obal  predáva a je z drahých ingrediencí.  Vitajte v Dark Shadows.  Režisér Tim Burton s hitovkami Batman, Ed Wood, Velká ryba  je výtvarným perfekcionistim,  originálnym štylistom (začínal v animovanom filme), a zručným scenáristom v žánroch a cítiť rešpekt a zviazané ruky producentom.

Collinwood – 18. storočie. Barnabas Collins (Johnny Depp) bol neodolateným big fish dandy – salónny playboy Collinwoodského impéria.  Až do času, kým  si nazačal s peknou, ale anektívnou Angelique (Eva Greenová). Angelique naštve keď zistí, že Barnabasa. Do krutej pomsty začlení barnabasových rodičov, milenku, i anektívnosť. Barabasa Collinsa padá z útesu ako nesmrtelný  upír s nekonečným trápením. Následne je davom zlynčovaný  do rakve v železných okovách. FILMOVĚ  ROZPRÁVANIE   Vysokorozpočtová filmová atmosféra režiséra  Tima Burtona je založená na vyrovnanom kástingu, zručnej profesionalite hlavných, i vedľajších postáv – ktoré síce charakterovo nedojímajú, ale sú vedené okúzľujúcimi pointami. A so snahou o vtipnú invenčnosť vo všetkých poctivo odvedených zložkách. Charaktery sú náležite predstavené. Vzťahová chémia medzi postavami funguje, a vtipom sa smejeme. Na emóciach sa podiela výtvarno, hudba a kúzlo atmosféry vyčarené z atelérových riešení. Oko a ucho  len žasne údivom nad ideami a technikou. Atelérové stavby realizované v Anglicku, hudba,  kostýmy, make-up, technicky a invenčne neskutočná kamera, i celkový story dizajn. Postavy:  Všetci  Collinsovci bez výnimky sú osobito postihnutí. Vedľajší charakter „úlisnej“  psychiatričky Dr. Julia Hoffmanovovej (Helena Bonham Carter),  je portrétom excentrickej  radodajky a snahou osvojenia si  vampírskych schopností večného žitia.  Elizabeth Collins Stoddardová (Michelle Pfeiffer)  zosobňuje  „včeliu matku“ rodinného klanu. Chamtivo vypočítavú a tajnostkársku;  jej zlodejský manžel  Roger (Jonny Lee Miller) sa neštíti vykrdnúť šatňu pozvaných hostí pri rodinnom ívente. A ako sa dá i nedá  si užíva aj špásovania. Charakterom odporne úplatným je i rodinný sluha  Clarney  (Christopher Lee),  ktorý surovo vyhodí z člnka  telo dr. Hoffmanovej. Všetkých akoby ich jedna mater mala… nikto normálny – všetko prehnilé a baviť dospelých je povinnosťou i pre zrelé detské postavy  Carolyn a Davida  (Chloë Grace Moretz   a   Gulliver McGrath).

POZITÍVNY CHARAKTER V PANOPTIKU  V tomto nie nekonfliktnom,  absurdnom panoptiku je  jedno predsa len „nezainteresovné dievča“, ktoré príde do rodiny nie až tak úplne náhodou.  Jedná sa o postavu vychovávateľky  Bella Heathcote ako dvojitý charakter (guvernantka rebelky Carolyn) / dievča z minulosti) (Victorie Vinters / Josette duPres) – od úprimnosti a cudnosti až po  animálnosť (austrálska hviezda soap opery Susedia (Neighbours). V novej vychováteľke Viktórii Winterssovej jej nápadník Barnabas okamžite spoznáva svoju bývalú lásku z 18. storočia  – Josette du Presovú. S mimoriadnou empatiou a noblesou spájajúcou európsku eleganciu s americkou „enterprise“. Vysvetľuje ako v dávnych dobách: … že „rodina a majetok je spolu so zdravou biológiou tým pravým bohatstvom a požehnaním“, avšak len do chvíle, než sa neobjaví jeho odveký rival. Je známe, že Tim a John  uviazli  v strereotypoch, ktoré si sami vymysleli. a „Watch a dead end“   im kritici  určite budú  vyčítať. Kde sú  tí  Dreamers ?

Evaulácia recenzenta:

Predloha soap: 40 %

Scenár a humor: 60 %