Filmová recenzia: POUPATA, 2011,CZ

Print Friendly

 

…    TITUL :    Poupata 

LOG LINE        

Viac antietetický manifest než „príbehotvar“. Debut na rozmedzí dobrého remesla a rodiaceho sa umeleckého tvaru. Režisér Jírácký a jeho šanca nakrútiť skutočnú  „pecku“.  Príliš horúca tragikomédia… Dobrá, a predsa viac tragická ako komická; ale svojská, naša a pôvodná (a aj to sa počíta).

ŽANER:   Sociálna dráma

Kľúčové slová:   depresia,  striptíz v krčme,  Vietnamci, explózia, vlaky, putyka, trhovci, gambling, upratovačka, vianočný paradox,  invalidita, predajnosť a bezvýchodiskovosť.

Pôvod:     Česko, 2011, 94 min.
Scenár a réžia:        Zdeněk Jiráský
Hudba:     Martin Přikryl

Kamera: Vladimír Smutný
Strih: Petr Turyna
Zvuk: Daniel Němec
Premiéra: 17. 5. 2012
Účinkujú : Vladimír Javorský, Malgorzata Pikus, Marika Šoposká, Josef Láska, Kateřina Jandáčková, Thi Minh Nguyen, Natálie Řehořová, Aneta Krejčíková, Dana Syslová, Jiří Maryško, Luboš Veselý, Miroslav Hanuš, Edgar Dutka, Vladimír Polívka, Otmar Brancuzský

Recenze: Poupata neukazují, odkud pučí chudoba - Aktuálně.cz

SYNOPSIS „The Story of the Bud“ tells of the gradual disintegration of a family living in a small town. Each of the characters lives their ideal. Agatha longs for a happy life, far from home, fully aware that her only hope is escape, and therefore betrayal of those closest to her.

John believes in the purity and power of love, regardless of the circumstances in which she was born.

Kamila looks confidently into the future, and does not intend to admit the misery of today.

The only character Jarda is a realist, and is reconciled to the fact that the world will not change itself. Aware of his weakness, he tries nothing. The morbid addiction to slot machines, which brought his loved ones into an unsolvable life situation, is a matter of course in his mind. However, a real and convincing attempt to save the family comes at a time when it is too late …

Synopsis „Príbeh pukov“ rozpráva o postupnom rozklade rodiny, žijúcej na malom meste. Každá z postáv žije svojim ideálom. Agáta túži po šťastnom živote, ďaleko od domova, s plným vedomím toho, že jej jedinou nádej je útek, a teda zrada najbližších. Honza verí v čistotu a silu lásky, bez ohľadu na okolnosti, za akých sa zrodila. Kamila hľadí s istotou do budúcnosti, a nemieni si pripustiť biedu dnešného dňa.

Jediná postava Jarda je realistom, a je zmierený s faktom, že svet ani seba nezmení. Vedomý si svojho slabošstvo, nepokúša sa o nič. Chorobná závislosť na výherných automatoch, ktorá priviedla jeho najbližší do neriešiteľnej životnej situácie, je v jeho mysli samozrejmosťou. Skutočný a presvedčivý pokus o záchranu rodiny prichádza však v momentoch, kedy je neskoro na akési polepšenie sa, záchranu, či  pokus o odvrátenie katastrofického záveru príbehu …

KVIFF | Poupata

KOMENTÁR  RECENZENTA:

Depresívna  sociálna dráma ocenená štyrmi Českými Levami  (ceny: Nejlepší film, Režia, Herec v hlavnej roli – Vladimír Javorský, Kamera + 6 nominácií).  Film je menej príbehom či osudom.  Jiráckeho film je metaforou, mementom a nadnesenou reflexiou doby v ktorej žijeme.

Scenár má veľa chýb, nelogičnosti, okázalosti a túžby šokokovať.  Reflektuje spoločenskú realitu ako obraz lúzy. Sociálne motívy sú „zručne nadupané do neskutočnej šírky“ a tvoria základ atmosféry filmu.  Výborný úvod.  Ťahavý stred, z ktorého občas vystrčí „paražie nelogika“ ; a záver, ktorý nie je zlý, ale inak extra „neoslní“ – efekt spred mínus 50 rokov ako vietnamské rachejtle. Neisté pubertiačky v emo konverzácii na moste nevyšli…možná ponáška, či citát z filmov na obdobný námet.

Chybičky krásy asi nebudú problém pre znalého diváka. Energia a výkony herecké a režijné tu sú. Pochvalu má hlavne akceptačný prístup, a estetika panoptika. Poupata môžu byť v kontexte minuloročnej  „úrody“ sú asi aj najlepším českým filmom poslednej doby.  Filmoví aktéri sú zámerne všetci „stuhlí v čase“:  bez iskierky nádeje, životného plánu či zmysluplného hobby. Typologické unisono. Všetko akoby bola karika kariky.  Neschopnosť kráčať, či reflektovať.  Ženy –  predajné,  iracionálne, náladové a nevysvetliteľné.  Muži sú tiež slabí a nehrdinskí. Ako ženy a naviac menej dôstojní – nepríťažliví.

Metafora českej spoločnosti (dosť vykalkulovaná a nesúvislá). Ale s vynikajúcou atmosférou „mizérie a beznádeje“. Prekvapila ploská herečka Malgorzata Pikus, super výkon pána Javorského ako vyzretého herca, Marika Šoposká a Aneta Krejčíková…

Poupata sú režijne kultivovaný film s manieristickou snahou zapôsobiť. Vyobraziť svet (čo nejšedivejšími farbami). Scenáristická prekombinovanosť a presný obraz sociálne vylúčenej  populácie,  punkové heslo ,,No future“, a symbolika spartakiádnych ,,poupat“, nejlepších „chcpípáckých“ filmov poslednej doby – možno od dôb Pusiniek Karin Babinskej.   Minimálny rozpočet, veľmi skromné podmienky na natáčanie,  a ošuntelosť lokácií. Tragikomédia (mix teenage komédie s hodne vážnou drámou).

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV