TITUL  Probudím se včera; autor recenzie; Gabriel Gröber

Žáner:  komdia / sci-fi, ČR
Scénár:   Lumír Holčák
Stopáž: 120´Česká premiéra: 15. březen 2012
Filmový distributér: Bio Illusion – CZ; Continental film – SK; Česká premiéra: 15. březen 2012
Réžia : Miloslav Šmídmajer
Hudba: Zdeněk Merta

ÚČINKUJÚ:  Jiří Mádl, Eva Josefíková, Filip Blažek, Viktor Preiss, Miroslav Táborský, Nela Boudová, Petr Nárožný, Zlata Adamovská, Svatopluk Skopal, Milan Šteindler, Boris Hybner, Ljuba Krbová, Martina Válková, David Matásek, Bohumil Klepl, Martin Zounar, Tomáš Váhala, Jakub Štáfek, Karel Šíp, Filip Cíl, Michael Foret, Michal Hruška, Tomáš Matonoha, Dana Černá, Eliška Křenková, Simona Postlerová, Jitka Čvančarová, Anna Polívková, Petr Forman, Zdena Hadrbolcová, Jana Doleželová, Martin Donutil, Jana Pidrmanová, Jan Hraběta, Ladislav Ondřej

Komedie Probudím se včera: Jirka Mádl při jejím natáčení sbalil svou  přítelkyni

SYNOPSIS A comedy with an original plot in which the eternally free Czech professor Petr realizes, thanks to a class reunion, that the only girl he ever loved was his classmate Eliška. At the age of seventeen, he did not have the courage to tell her that he loved her, and she disappeared from his life forever. Peter will have a unique chance. Travel back in time to his student years and go back to June 1989, when he went to third grade. He gets a chance to fix what he missed. But playing with the past is not just that. Returns are never easy. Petr gets into a mess of complications and troubles, which fortunately he solves with wit, insight and audacity, which he knows well from his own students. But are these weapons enough to convince Eliška of his feelings and win her love? (official text of the distributor)

FOTO #14: Eva Josefíková ve snímku Probudím se včera. – eXtra.cz

Synopsis Komédia s originálnou zápletkou, v ktorej si večne slobodný profesor češtiny Petr, vďaka triednemu zrazu uvedomí, že jediná dievča, ktorú kedy miloval, bola jeho spolužiačka Eliška. Vtedy v sedemnástich rokoch, nenašiel odvahu jej povedať, že ju má rád a ona sa potom navždy vytratila z jeho života. Petrovi sa naskytne jedinečná šanca. Cestovať späť v čase do svojich študentských rokov a vrátiť sa do júna 1989, kedy chodil do treťom ročníku. Dostane možnosť napraviť, čo premeškal. Lenže zahrávať si s minulosťou nie je len tak. Návraty nie sú nikdy ľahké. Peter sa dostáva do spleti komplikácií a prušvihov, ktoré našťastie rieši s vtipom, nadhľadom a drzosťou, ktorú dobre pozná od svojich vlastných študentov. Postačí však tieto zbrane na to, aby presvedčil Elišku o svojich citoch a získal jej lásku? (Oficiálny text distribútora)

Komentáře uživatelů CSFD k filmu: (13.3.2012) : „Nejlepsi reklama na orbit, zadne celky a bizarni strih (cestovani v case – wtf). Na cechy pomerne vtipne.

PROBUDÍM SE VČERA – MINI REVIEW – SK

Probudím se včera je 120 minút oddychovej zábavy a témou začiatkov a koncov dospievania – s úprimnosťou, malým sebavedomím, nechcenou pokorou, ale napokon s nábojom.  Hereckým vzťahovým dvojčaťom v protagonickej roli s osvedčeným filmovým  ťahúňom Jiřím Mádlom  je extrovertná okatá brunetka Eva Josefíková, absolventka uhersko-hradiskového literárno-dramatického odboru a rodáčka z Vičnova.

Eva Josefíková sa stáva stále výraznejšie obsadzovanou hereckou osobnosťou českej scény, ponášajúcej sa na Libušu Šafránkovú. V svojom mladom 22 ročnom veku hrala zväča provokačné lolitky, no priam famózne, pretože svojou aurou pomohla diváckosti všetkých stvárnených rolí. Už zažiarila štyrikrát. Okrem hosťovského účinkovania v pražskom Národnom divadle, hrala aj výrazné role v českých kinodistribučných celovečerákoch Piko, Signál a Čertova nevesta.  Zvládla Barunku v Babičke, výrazne podnecuje chémiu i vo filme režiséra Šmídmajera.

Probudím se včera je druhým celovečerným filmom českého režiséra Miroslava Šmídmajera, ktorý sa zrejme inšpiroval žánrovou podobou Vorlíčkovho typu, a stavia na na divácky funkčnom retrotrende „nostalgie za socializmom“.  Škoda, že komédii chýba výrazný konflikt či dilema, pretože v „probouzení“ ide o dilemu školskej neuvedomelosti, a poučeného zrenia. Súčasne tu máme i moment túžby po ideáli, fantaskné spôsoby. V podstate  bez komplikácií. Ale  kam sa stratili osudové peripetie ???.  Je tu vidno vtipné nápady  študentského obdobia, avšak štýlovú údernosť svojho „predobrazu“ dosahuje  Šmídmajer len na polovičný výkon. Cieľovou skupinou filmu  je vďačne široká  („celá rodina“)  túžba po reministentnej nostalgii.

Niet tu vulgarizmov a excesov, „pozitívne myslenie“, a komótne rozvážny až spomienkový rytmus. Product placement a iné podlinkové a partnerské stratégie sú logicky začlenené do rozprávania, a nerušia. Śkoda, že sci-fi je len náznakové a ekonomické. Téma filmu je hodnotovo univerzálna. Casting hlavného protagonistu i hlavných ženských rolí je vykonaný logicky. Vedenie charakterov a réžia filmu sú  uspokojivo zvládnuté  a ako celok je film v českej produkcii nadpriemerným výtvorom.

Napriek úprimnej snahe komédii Šmídmajera niečo zásadné chýba. Možno práve to,  že humor filmu je  založený len na slovnej deklamácii. Teda  iskrí len mierne a úsmevne. Možno príliš slušné, teda uhladene korektné a nesmelé vzťahy,  Bez „chute k alotriám“ a tempo rozprávania je  fádne.   Filmový „príbehový záver s kvalitatívnym karmickým skokom ako pointa racionálne prekvapí, ale emočne príliš neoslní. „Masový divák“ však zrejme z kina neodíde sklamaný, lebo komediálna sci-fi  Probudím se včera dokáže vykúzliť  pre diváka túžiaceho po relaxe dobrú náladu a uvoľnenie.

Kritická evalvácia  Scenár   60%, Výtvarné riešenie    90 %