REVIEW: THE HELP – alebo FARBA CITOV, USA

MINIREVIEW

Farba citov (The Help)

Produkcia: USA / India / Spojené arabské emiráty, 2011, 146 min.

Credits: Režia: Tate Taylor  ;   Hudba: Thomas Newman;  Účinkujú:  Emma Stone, Viola Davis, Bryce Dallas Howard, Jessica Chastain, Octavia Spencer, Mike Vogel, Allison Janney, Sissy Spacek, Chris Lowell, Kathryn Stockett, Aunjanue Ellis, Cicely Tyson, Anna Camp, Brian Kerwin, Dana Ivey, David Oyelowo, Leslie Jordan. Tarra Riggs, Mary Steenburgen

Film FARBA CITOV s pôvodným názvom The Help je jedným z najväčších tohtoročných prekvapením, a ťahákom v USA, keď sa na prvom mieste v rebríčku návštevnosti drží nepretržite už štzri týždne (tržby prekonali 100 miliónov dolárov a má šancu aj na Oscarových nomináciach. Herecké výkony u nás nie až tak veľmi profilovaných interprétiek čiernej pleti sú skvelé, a tvoria jadro filmu, ktorý vsadil na ľudový retropríbeh z americkej histórie. Má niektoré atirasistické, feministicko emancipačné, i cynicko náznakovitá prvky, ktoré vyvažujú filmovú dramaturgiu orientovanú na „ľudového tradičného diváka amerického juhu“ ; ale aj   americké problémy historickej emancipácie multikultúrnej spoločnosti.

Film Farba citov je dielom s relatívne  vzácnym spojením komunikatívnosti a štýlovosti, ktoré neskĺza do prvoplánového gýču, a má kľudnú a pozvoľnú naráciu s veľmi osobitou atmosférou. Dominuje tu obsadenie – casting, výprava, veľmi presná kamera s dokonalou farebnou kresbou. Všetky exesívne naratívne prvky ostali v medziach normy, takže dielo je vzácne vyrovnaným artiklom, ktorý osviežuje a zexotičňuje európsky distribučný priestor o americké retro reálie.

Celková recenzentská evaluácia: 80 %

Story: 75 %,

dramaturgia 100 %,